info@istanbulclues.com

Floransa Uffizi Müzesi Sanat Eserleri

Uffizi müzesi; Leonardo Da Vinci, Michelangelo, Rafael gibi Rönesans’ın yıldızı olmuş sanatçıların yetiştiği, Floransa şehrinde bulunmaktadır. Avrupa’nın en önemli beş müzesinden birisidir.

Uffizi Müzesi Tarihi Hakkında Kısa Bilgi

Orijinal adı “The Palazzo Degli Uffizi” olan müze binasının geçmişi, 16.Yüzyıl’a kadar uzanır. 1560 yılında Floransa’nın meşhur Medici ailesinden Toscana Dükü Cosimo, mimar Vasari’den bir saray inşa etmesini ister. Mimarlığın yanısıra, ressam ve tarihçi olan Giorgio Vassari; birbirine paralel iki uzun binadan oluşan ve birbirine bir koridorla bağlanan estetik ve işlevsellik açısından harika bir saray yapar.

Uffizi’nin yapılmakta olduğu dönemde Mediciler, resmi devlet işlerini görmek ve yaşamak için Pitti Sarayı’nı kullanmaktaydı. Dük Cosimo bu yeni sarayı, hem hakimlerin kullanacağı bir adalet sarayı, hem de idari işler için kullanılacak ofisler olarak düşünmüştür. “Uffizi” kelimesi de ofisler anlamına gelmektedir.

Floransa Şehrinde Bulunan Uffizi Müzesi

Uffizi Müzesinin Doğu ve Batı Koridorları
Uffizi Müzesinin Doğu ve Batı Koridorları

Yapım aşamasında ofis olarak kullanılması tasarlanmış olan bina;  yeni Grand Dük I.Francesco tarafından, Medici ailesine ait bazı eserlerin sergilenmeye başlaması ile müze olma yolunda ilk adımını atmıştır.

19.Yüzyıl’da müzede o döneme kadar sergilenmiş olan, Medici ailesinin koleksiyonundan; antik eserler Arkeoloji müzesine,  heykeller ise Bargello’ya götürülmüştür. Geriye ise şu an Uffizi’yi dünyanın en popüler müzelerinden biri yapan resim koleksiyonu kalmıştır.

Wikipedia.org internet ansiklopedisine göre, yaz aylarında tahmini bekleme süresi beş saate kadar çıkan bir müzedir Uffizi. Floransa’ya giden bir çok ziyaretçinin, uzun kuyruklar yüzünden gezemeden döndüğü, bu dünyanın en yoğun ve popüler müzesinin, inanılmaz sanat koleksiyonunu gezmeye başlayalım.

Uffizi Müzesi Sanat Eserleri Koleksiyonu

Bu yazıda, müzenin resmi rehber kitabından da faydalanarak; eserlerin kısa tanıtımları ile birlikte size sanal bir Uffizi turu sunmayı amaçladım.

Birth of Venus / Sandro Boticelli / 1485

Sandro Boticelli - Venüs'ün Doğuşu
Birth of Venus / Sandro Boticelli / 1485

Sandro Boticelli Floransa’nın en ünlü ressamlarından biridir. Floransa okulunda öğretmenlik yapan ressam, tablolarında genelde pastel tonlarla mitolojik öğeleri işlemiştir. Papa tarafından Roma’ya davet edilip, Sistine Şapeli’nin süslemelerine de katkıda bulunur.

Boticelli’nin “Venüs’ün doğuşu” isimli tablosu müzenin en popüler eseridir. Tablonun merkezindeki Venüs kompozisyonu, bugün Uffizi’nin müze rehber kitapçığının da kapağını süsler. Tabloda Venüs’ün denizden doğması tasvir edilmiştir. Olgun bir kadın olarak denizden varolan güzellik tanrıçası Venüs, Zephyr (Mitolojide batı rüzgarı) tarafından kıyıya doğru üflenmiştir. Sağ tarafta ise mevsimler tanrıçası Horae, Venüs’e bir palto uzatmaktadır.

Not: Latince Venüs, Yunanca daha çok bilinen ismiyle Afrodit’tir.

The Calumny of Apelles/ Sandro Boticelli / 1495

Sandro Boticelli - The Calumny of Apelles
The Calumny of Apelles/ Sandro Boticelli / 1495

Ayrıntılarını çözmesi gerçekten zor bir Boticelli tablosudur. Resimde orjinalde üç kişi vardır. Bunlar en sağdaki kırmızı elbise içindeki kral, solda ise bir elinde meşale bir elinde saçından sürüklediği adamı tutan kadın ve yerde çıplak halde duran genç adam. Kralın yanı başındakiler, onun kulağına fısıldayarak; mor giysili kadının genç adama attığı iftirayı tüm açıklığı ile görmesini engelleyen birer kadın kılığına bürünmüş -Kibir- ve –Cehalettir. Krala doğru ellerini uzatmış olan kapşonlu adam –Kıskançlıktır.  Mor giysi giymiş iftiracı kadının hemen arkasında saçları uçuşan genç kadın –hile- yanı başında havada uçar gibi duran kırmızı giysili kadın ise –Düşüncesizce harekettir. Tablonun en solunda ellerini gökyüzüne kaldırmış duran güzel kadın ise –Doğrudur. Yerde yatıp yukarı elini açmış, suçsuzluğunun ortaya çıkmasını dileyen genç adam gibi çıplaktır. Yanı başındaki siyahlı, yüz çeviren, çirkin adam ise –Pişmanlıktır

Bu muhteşem tablo Boticelli’nin yüzyıllar önce yaşamış olan Apelles adındaki bir Yunan ressamından etkilenmesiyle ortaya çıkmıştır. Mısır Kralı Ptolemy’nin önünde komplo hazırlamakla ilgili bir iftiraya uğrayan Apelles, suçsuzluğu ortaya çıkınca İftira’nın tablosunu çizmiştir. Boticelli’nin bu tablosunun ismi Apelles’in uğradığı iftira’dır.

The Annunciation / Leonardo Da Vinci / 1480

Leonardo Da Vinci - The Annunciation
The Annunciation / Leonardo Da Vinci / 1480

İşte insanlık tarihinin en büyük dehalarından birinin eseri! Matematikçi, mimar, ressam ve heykeltıraş Leonardo Da Vinci’nin “Müjde” isimli tablosunda; haberci melek Gabriel’in (Cebrail), Meryem’e İsa’yı müjdelemesi konu alınmıştır.

Holy family & John the Baptist / Michelangelo Buonarroti / 1506

Michelangelo Buonarroti - Holy family & John the Baptist
Holy family & John the Baptist / Michelangelo Buonarroti / 1506

Floransa’nın Leonardo Da Vinci’den sonra yetiştirdiği en ünlü sanatkar Michelangelo’dur. Mimar, heykeltıraş ve ressam olan Michelangelo, heykeltıraş olarak, dünyaca ünlü David (Davut) heykelini; ressam olarak, Vatikan Sistina Şapeli’nin tavan süslemelerini ve mimar olarak dünyanın en büyük kilisesi olan St.Pietro’nun kubbesini yapmıştır. Dini bir temayı işleyen bu tablosunda Meryem; bebek İsa’yı, Vaftizci Yahya’nın kucağına uzatmaktadır. Arka plandakiler ise güzel bedenler içinde resmedilmiş meleklerdir.

Bacchus / Michelangelo Merisi Caravaggio/ 1600

Michelangelo Merisi Caravaggio - Bacchus
Bacchus / Michelangelo Merisi Caravaggio/ 1600

Prado müzesi ile ilgili yazıda da bahsi geçen Caravaggio natürmort eserlerin ustası ve barok eserlerin ilk önderlerindendir. Tabloda ünlü şarap Tanrısı Dianysos resmedilmiştir. Mitolojide; Dianysos şarabın sadece sarhoş ediciliğini değil, sosyal ve faydalı yönlerini de temsil eder. Bu resimde Şarap tanrısı dini ve felsefi öğeler harmanlanarak betimlenmiştir.

Medusa / Michelangelo Merisi Caravaggio / 1592

Michelangelo Merisi Caravaggio - Medusa
Medusa / Michelangelo Merisi Caravaggio / 1592

Medusa, Yunan mitolojisinde, gözlerine bakanları taşa çeviren, yılan saçlı, keskin dişli bir canavardır. Hayata çok güzel bir kız olarak başlayan Medusa’nın; Denizler Tanrısı Poseidon’un onun güzelliğinden etkilenip, kendisine aşık olmasıyla hayatı kabusa dönmüştür. Poseidon ona öylesine aşık olmuştu ki, Medusa bu sayede bir Athena tapınağını ele geçirmişti. Bunu bir hakaret olarak kabul eden Zeus’un kızı Athena, onu bir Gorgon’a (Canavar) çevirmiştir. Bununla da yetinmeyip ünlü savaşçı Perseus’tan onun başını kesmesini istemiştir.

Caravaggio bu ünlü mitolojik yaratığı başı Perseus tarafından kesilmiş olmasının verdiği şaşkınlık ve dehşetle resmetmiştir. Tabloda güzel yüzlü ve yılan saçlı Medusa’nın gözleri korku doludur.

Venus of Urbino / Titian / 1538

Titian - Venus of Urbino
Venus of Urbino / Titian / 1538

Venedikli ressam Titian, 16.Yy’ın en önde gelen ressamlarındandır. Wikipedia’da çağdaşları tarafından “Küçük yıldızların arasındaki güneş” olarak tanımlandığı vurgulanmaktadır. Mitolojik ve dini eserler veren çok yönlü bir ressamdır. Uffizi’de bulunan iki tablosu da “Nü” olduğundan ve bu önemli ressamı es geçmek istemediğim için, Uffizi Rehberinde “Tüm zamanların en erotik sanat eserlerinden biri…” olarak tanımlanan bu tabloyu da yazıma ekliyorum.

Tabloda Urbino Dükü’nün genç eşi tasvir edilmiştir. Tablo aynı zamanda o dönemde “Venüs” yakıştırması yapılacak kadar güzel bulunan bu kadın aracılığıyla, güzellik ölçülerinin zamanla nasıl değiştiğini ortaya koymaktadır. Renklere hakimiyetiyle tanınan ressam Titian oldukça estetik bir resim ortaya çıkarmıştır.

Canaletto / 1755

Venezia Canaletto 1755
Canaletto / 1755

“Canaletto” Uffizi’nin 18Yy. eserleri adlı odasında bulunan bir panoramik Venedik tablosudur. Bu enfes manzarada, solda San Marco Çan kulesi, ve sağda Dükalık Sarayı görülebilir.

Uffizi Müzesi Sanat Eserleri Koleksiyonu

Uffizi Müzesi Heykeller
Uffizi’nin eserlerin hakkını veren bir estetik ile bezeli galerilerinden biri…

Uffizi Ziyareti İzlenimleri

Dünyanın en çok ziyaret edilen müzelerinden olan Uffizi’den en önemli ressamların eserlerini sunmuş oldum.

Aslında bende önündeki uzun kuyruktan dolayı Uffizi’ye girmekten vazgeçmiştim. Floransa’da geçirdiğim dopdolu bir günden sonra otelime dönerken, Uffizi’nin önündeki elektronik tahtada, o gün saat ona kadar açık olduğu yazıyordu. Saat henüz yediydi ve önünde sadece yirmi kişilik bir kuyruk vardı. Gözlerime inanamamıştım! Anlaşılan insanlar müzenin haftada bir gün geç saatlere kadar açık olduğunu bilmiyordu. Hemen bir bilet alıp, iki, üç saat içinde tüm müzeyi koşturarak gezdim. O kadar yorulmuştum ki, otele döner dönmez uyuya kalmıştım. Siz siz olun Uffizi’ye resmi web sitesinden bilet almadan, Floransa’ya gitmeyin. 🙂 www.uffizi.com

Bir dahaki yazıda dünyanın en ünlü müzesi Louvre’dan seçmeler yaparak müze üçlemesini tamamlamayı düşünüyorum.


Önerilen Blog Yazıları:


Serhat Engül

©  Uffizi Müzesi Eserleri Gezi Rehberi 2017 ve 2018

Kanyaklar: Uffizi – The Official Guide / www.wikipedia.org

Rönesans’ın Beşiği Uffizi Müzesi was last modified: June 5th, 2017 by Serhat Engül

2 thoughts on “Rönesans’ın Beşiği Uffizi Müzesi”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nineteen + 7 =